torsdag 21 april 2011

Dr. Snuggles flyger till stjärnornas land

Erik Heyman lägger första säkringen på länge

På flyget hem från amerika hittade både Hanna och jag någon annans förkylning. Hanna brukar drabbas mer än mig, och den här gången var inget undantag. Jag har ändå lyckats klättra lite grann med min gode vän Magnus Eriksson. Graniten kändes till en början hård och raspig under fingrarna, men jag hittade snart tillbaka och vi fick en fin dag med långa lätta leder på Hallinden.

Igårkväll tog jag kameran över axeln och promenerade bort till Häller där jag hoppades på att Heyman var på gång att värma upp inför ett press på Projektet. Det var han. Jag kom precis lagom. Kort där efter blev projektet Dr Snuggles till leden Dr Snuggles.

Förra sommaren tipsade Johan Svensson mig om ett gammalt projekt på Häller som Ekehed hade testat för en massa år sedan. Svårt, hårt och bra säkrat, men med en ofrånkomlig run-out på kruxet. Jag tog med mig Erik Heyman och vi började känna på den när höstkylan sänkte sig över Bohuslän.

Igår, redan på skärtorsdagen, var det dags för uppståndelsen. 9 gånger tidigare hade Erik smakat på susaren från slutet av kruxet. 10:e gången var sendet. Snabbt och effektivt klättrade han upp till vilan innan kruxet. Satte tre cammar och strippade onödig vikt. När han fortsatte klättrade han felfritt och bekymmerslöst hela vägen till toppen. Mycket imponerande och inspirerande att se på!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar